Гендерна рівність та безбар’єрність: у Житомирі обговорили пріоритети державної політики на 2025 рік
Сьогодні, 10 червня, у Житомирі відбулося чергове засідання координаційної ради з питань гендерної політики, протидії торгівлі людьми та запобігання домашньому насильству.
Участь у заході взяли заступник начальника Житомирської ОВА Віктор Градівський, урядова уповноважена з питань гендерної політики Катерина Левченко, старша референтка Апарату Урядового уповноваженого з питань гендерної політики Галина Жуковська, представники Житомирської ОВА та громадянського суспільства.
Під час заходу учасникам представили основні результати дослідження Індексу гендерної рівності – як основного інструменту стану справ у рівності чоловіків та жінок.
Цього року, попри виклики війни, Індекс було вперше презентовано в Україні. Очікується, що саме оцінка ключових галузей життя людини дозволить вирахувати розриви між діяльністю чоловіків та жінок та поступово усунути нерівність.
Дослідження Індексу гендерної рівності має бути імплементовано як на обласному, так і на рівні громади
Віктор Градівський, заступник голови Житомирської ОВА зазначив, що відразу у трьох громадах області пройшли гендерні аудити, які показали не лише гендерні дисбаланси, але й інші проблеми, які виникають через недотримання забезпечення рівних прав та можливостей.
“Для того, щоб діяти – треба виміряти. Головне питання нашої зустрічі – як імплементувати дослідження Індексу гендерної рівності у роботу не лише на обласному, але і на територіальному рівні. Адже основа допомоги та формування вдалої політики – це процеси, які відбуваються на місцях. Тому, дотримання гендерного балансу при формуванні всіх процесів та програм – це основа роботи”, сказав заступник голови Житомирської ОВА.
При формуванні державної політики важливо враховувати дослідження гендерної рівності
Катерина Левченко, Урядова уповноважена з питань гендерної політики подякувала за можливість представити Індекс гендерної рівності та сказала, що запорукою європейського майбутнього для держави є врахування інтересів кожного і кожної. Тому, при формуванні державної політики на всіх рівнях, необхідно спиратися на дослідження та практичні інструменти, яким і є Індекс.
“Індекс гендерної рівності дає змогу чітко побачити, на якому рівні перебуває Україна у забезпеченні рівних прав і можливостей для жінок та чоловіків за шістьма ключовими сферами життя: час, гроші, знання, вплив, здоров’я та робота. Важливо, щоб цей інструмент працював не тільки на національному рівні, а й на регіональному – там, де щодня ухвалюються рішення, що безпосередньо впливають на життя людей. Моє побажання, щоб напрацювання, які вже є в Україні, стали основою реальної регіональної політики”, – наголосила Урядова уповноважена з питань гендерної політики.
За її словами, розрахунки Індексу гендерної рівності станом на 2024 рік показують, що Україна рухається в правильному напрямку. За загальним балом наша країна має 61,4 бала, що на 8,8 бала менше, ніж середній показник по 27 країнах-членах ЄС та займає 20-те місце серед 27 країн ЄС і України.
Обмежений доступ жінок до інфраструктури чи їхнє залучення до доглядових послуг негативно впливає на їхню економічну незалежність
Галина Жуковська, старша референтка Апарату Урядового уповноваженого з питань гендерної політики проаналізувала ключові показники Індексу та представила практичні приклади розривів між чоловіками та жінками.
“Ми бачимо, як, наприклад, обмежений доступ до доглядової інфраструктури: догляду за дітьми та людьми похилого віку – напряму впливає на економічну незалежність жінок. Такі приклади допомагають нам чітко визначити, за якими критеріями варто оцінювати роботу, освіту, догляд. А головне – на основі цих показників формувати ефективні управлінські рішення. І ця робота надзвичайно важлива, особливо зараз, коли ми на всіх рівнях – від центрального до місцевого формуємо бачення наступних кроків, що визначатимуть справедливе відновлення України”, – підсумувала старша референтка Апарату Урядового уповноваженого з питань гендерної політики.
Серед практичних рішень для зменшення розривів, старша референтка Апарату Урядового уповноваженого з питань гендерної політики пропонує:
- розширення доступу до дошкільної освіти;
- створення умов для поєднання сімейних та професійних обовʼязків;
- створення груп продовженого дня в школах;
- підтримку перекваліфікації жінок, зокрема в технічні або “традиційно чоловічі” професії тощо.
Своєю чергою Мілена Горячковська, координаторка проєктів Українського Жіночого Фонду зазначила, що Україна має досить високий потенціал для досягнення європейських показників. Головне, не зупинятися в своєму прогресі. Водночас вона підкреслила, що використання Індексу та дотримання рівних прав і можливостей – це прямий шлях до покращення економічної ситуації та нарощення ВВП.
“Європейський інститут гендерної рівності зазначає, що закриття гендерного розриву принесе збільшення ВВП у країнах ЄС від 6,1 до 9,6% до 2050 року – від 1,95 до 3,15 трильйонів євро. Враховуючи номінальний ВВП України в 2024 році, зростання на 9,6% склало би 735 млрд. грн”, – сказала Мілена Горячковська.
Практичне застосування даних Індексу – це запорука відновлення
Наталія Тарасенко, радниця з гендерної політики Житомирської ОВА наголосила, що коли мова йде про регіональну та місцеву складову у питанні практичного застосування Індексу, важливо, щоб ці дані слугували не лише аналітикою, але і лягали в основу прийняття рішень на всіх рівнях.
“Індекс дає можливість подивитись на комплексні рішення, які мають прийматися місцевою владою. Майже всі домени мають свій взаємозв’язок. Якщо ми говоримо про майбутнє відновлення, то врахування рівних прав та можливостей – це гостра необхідність. Чим більше буде несприятливих умов на рівні громади для всіх груп і чоловіків, і жінок, тим більше ми будемо мати людей в складних життєвих обставинах та таких, хто виїжджають. Цінувати кожну людину через призму її потреб чи соціальних ролей – це головне завдання”, – сказала Наталія Тарасенко.
Водночас, присутні, на основі даних Індексу, проаналізували та дійшли до висновку, що жінки мають менше можливості для самореалізації. Відсутня достатня інфраструктура та соціальні послуги для категорії людей, які не перебувають у складних життєвих обставинах, однак потребують додаткової підтримки. Наприклад вирішити проблему могла б організація літніх таборів чи додаткові заходи для дітей, чиї мами виховують їх самі, чи для родин військового, який перебуває на фронті, а мама сама піклується про родину.
Довідково
Індекс гендерної рівності – це інструмент, який вимірює стан рівності між жінками та чоловіками у ключових сферах життя. Він розроблений Європейським інститутом гендерної рівності (EIGE) та використовується в країнах ЄС з 2013 року для оцінки прогресу в сфері гендерного балансу та вдосконалення державних політик, а також є важливим елементом стратегій євроінтеграції.
Підготовка Індексу стала можлива завдяки підтримці ЄС та зусиллям команди Українського Жіночого Фонду, Державної служби статистики України за сприяння Офісу Віце-прем’єр-міністра з питань європейської та євроатлантичної інтеграції України й апарату Урядової уповноваженої з питань гендерної політики.
Переглянути всі матеріали, які стосуються Індексу гендерної рівності можна за посиланнями:
- Звіт Індексу гендерної рівності України https://uwf.org.ua/gender-equality-index/
- Візуалізація: дашборди https://uwf.org.ua/index/
- Інфографіка https://www.facebook.com/UA.EU.NATO/posts/pfbid032uKhuJ3qUBtP3F94Y88Bj49XJdMPS7uewtZPwWr8NFfmbPGirJgrGdasW9zr5mSSl
Відео https://www.facebook.com/UkrainianWomensFund/videos/705100071888717
Інформація з сайту Житомирської ОВА